rašeljka maras intervju

‘Hrvatska je spremna za svjesno vodstvo i svjesne lidere’ – Intervju Rašeljka Maras

Rašeljka Maras jedna je od nevjerojatnih žena koje uspješno spajaju svoje strasti i koja živi život, kojeg je u jednom trenutku odabrala sama, po svom osjećaju, slušajući samo sebe. Poslovno se plasirala na svjetsko tržište, a uspješno funkcionira i živi na dvije adrese, u Zagrebu i Los Angelesu. Put do mjesta na kojem se nalazi danas, bio je sve samo ne lagan ili slučajan, te je od nje zahtijevao mnogo rada na sebi.


Žene koje su prošle različite emotivne ‘Cirkus Colorado’ situacije moj su jackpot (bez da zvučim kao neki mali sadist). Jer, toliko je žena koje jedva spajaju snagu s voljom, sve zajedno sa svakodnevnim životom, i obratno, a ne znaju odakle uopće početi sastavljati kockice. Njima su potrebne ideje i riječi ohrabrenja koje mogu pronaći u pričama o ženama koje su u jednom trenutku života bile hrabre i odlučile biti sebi na prvom mjestu pod svaku cijenu. Nažalost (ili na sreću), moj križ, kojeg nosim iz doba kada sam aktivno stvarala različite medijske, lifestyle priče i bila izložena masivnim PR ‘iz šupljeg u prazno’ strategijama jest činjenica da sam danas iskreno zadivljena ostvarenim i poslovno uspješnim ženama koje ne iskaču iz paštete samo zato jer znaju koristiti svoje PR kanale. Dok ostali razmišljaju samo o dojmu kojeg ostavljaju u (svim) javnosti(ma), moje favoritkinje prolaze kroz visoke uspone i strmovite padove, a umijeće i znanje koriste kako bi napravile nešto još bolje, za sebe, za posao ili zajednicu, dok komunikacijske strategije koriste… strateški i znalački. Ne samo zato, jer… su tu.
Ako ste na korak za odlazak s dugogodišnjeg radnog mjesta ili možda već jednom nogom za odlazak iz Hrvatske i istraživanje svijeta i nekih, drugih… naprednih zemalja… pristupite intervjuu s oprezom.
Rašeljka je pre-dobra u plasiranju jasnih i uvjerljivih rečenica, koje duboko negdje u nama, odzvanjaju čistom logikom.


Kada je počeo tvoj ‘put’?
Moj poslovni put počeo je odmah nakon fakulteta, otvorila sam svoju prvu firmu s 22 godine, i to je bila PR agencija, prva u regiji koja je bila fokusirana na tehnološki sektor. Kako sam ja studirala informatiku, za vrijeme studija sam radila kao IT novinarka, područje mi je bilo jako blisko i povezala sam strast prema tehnologijama i pisanju. Htjela sam imati svoj biznis, a još više sam htjela spojiti to dvoje, jer tada je rijetko tko gledao drugu stranu… proizvoda, što se sve može, što predstavljaju, kako ispričati priču kupcu… U tome svemu sam ostala oko deset godina, a u međuvremenu sam, nakon sedam godina prodala svoju firmu, jednoj portugalskoj grupaciji (2008-e), a do 2011-e sam vodila urede u Zagrebu, Skopju i Beogradu. U te tri godine sam se ‘uspješno’ dovela do burnouta, kada sam shvatila da moram cijeli svoj život promijeniti… dala sam otkaz u svojoj firmi, razvela se…

Imala sam osjećaj da je cijeli moj život nakon tih deset godina gradnje u jednom smjeru, otišao… k vragu i sve mi se nekako našlo u toj jednoj točki i misli: – Moram sve promijeniti. Burnout je za mene s jedne strane bio jako inspirativan, ali istovremeno strahovito težak.

Kako si ga skužila?
Postala sam strašno demotivirana, umorna, konstantno bolesna, imunitet mi je jako pao, događalo mi se da sam dva tjedna bolesna, dva tjedna zdrava i tako mjesecima… zapravo mi je tijelo cijelo vrijeme davalo znakove da moram nešto promijeniti, a ja nisam na vrijeme reagirala. U jednom trenutku sam presjekla, izašla iz svog biznisa i u potpunosti se posvetila sebi. Odlučila sam da ću uzeti jednu godinu za sebe, ne raditi ništa, da doslovce ponovo, nađem sebe. Što je to što mene ispunjava, uveseljava, koji je moj viši smisao – za što sam ja korisna i što trebam doprinijeti ovom svijetu.

Koji su bili tvoji prvi koraci u tom smjeru?
Krenula sam dosta bazično, krenula sam s terapijama… znala sam da trebam prvo sebe ‘srediti’. Tada sam otkrila All Level Healing tehniku i to je bilo ono nešto što je meni promijenilo život. Bio je to spoj mentalnog, duhovnog i energetskog znanja i meni je to, kao potpunom logičaru, dalo uvid u nešto što nisam poznavala, također i alate koji su mi pomogli da se u potpunosti promijenim.

Što je All Level Healing, kako ti je taj pristup pomogao za dalje?
All level healing je skup tehnika koje u vrlo kratkom roku mogu promijeniti vlastite obrasce razmišljanja. Pa sam tako od 2011-e, prošla obuku za trenera osobnog razvoja, mentalne i duhovne seminare, završila sam dva stupnja reikija, tehniku thetahealinga, BARS-e.. a kroz čitav taj put sam shvatila da ja trebam dati nešto više kao doprinos svijetu, da mogu dati nešto više, da imam tada već 15-ak godina iskustva u businessu, i da ono što je moj zadatak na ovom svijetu, jest da pomognem ljudima da ne prolaze baš sve ono isto što sam i ja morala proći, kada pričamo o emotivno izazovnim situacijama… da dođem tu gdje sam danas.
Da se ne burnoutaju, da se ne dovedu u situaciju da ne mogu kontrolirati privatni ili profesionalni život, jer u konačnici, to je sve nešto što možemo spriječiti, kada smo svjesni da možemo spriječiti, i kada znamo kako.
Tu je puno rada, ništa nije jednostavno. Rad na sebi iziskuje jako puno discipline i želje. Nitko se ne može promijeniti ako to stvarno ne želi. A najčešće se dovedemo u stanje da pužemo po podu, prije nego li krenemo raditi na sebi. Postoje svjesniji ljudi koji krenu raditi na sebi prije te faze ‘puzanja po podu’, ali ako ćemo biti realni, većina ljudi dopusti potpuni ‘krah’; pad na privatnom, profesionalnom, duhovnom nivou ili energetskom niovu prije nego li počnu raditi na sebi. Jednostavno se potrošimo i onda shvatimo da nešto moramo mijenjati.

Tebe tvoj put odveo u coaching, dakle. Danas se mnogi spotiču o riječ coach, mnogi ne znaju što predstavlja ili koliko je kompleksno to područje. Kakav si ti učitelj?
Ja sam trener osobnog razvoja i učitelj mentalnih tehnika All Level Healinga što znači da učimo ljude kako upoznati sebe, kako koristiti sve svoje prednosti poput intuicije, kako naučiti meditirati i smanjiti stres; kako dovesti organizam u balans, kako oprostiti samom sebi, drugima i osjećati se dobro zbog toga… otpustiti stvari koje nas muče jer tu zapravo leži velika količina problema. Učimo kako reprogramirati vlastiti um, kako iz negativnog obrasca razmišljanja preći u pozitivno i na kraju, kako sve to primijeniti u biznisu i biti još učinkovitiji i uspješniji u poslu.

Kako si krenula uopće u taj čitav proces – od edukacije do ideje što želiš učiti druge?
Jako brzo sam krenula u taj edukacijski proces i pozavršavala sve škole koje su mi se činile relevantnima. Željela sam se fokusirati na različite tehnike zato što sam vidjela i kao menadžer u radu s ljudima, isto kao i na sebi samoj, mojim prijateljima, u radu s ljudima s kojima sam počela raditi kada sam završila coaching tehnike, da svatko treba nešto drugo. Nismo svi jednaki i bez obzira što svi imamo svojih pet tijela, svima nama nedostaje nešto drugačije.

Kada govorim o pet naših tijela, osim onog očitog – fizičkog,
čovjek posjeduje i mentalno tijelo (um), emotivno tijelo (emocije), energetsko tijelo (naša energija) i duhovno tijelo koje nam omogućava
da slušamo vlastitu intuiciju i radimo na sebi.

U čemu je tajna uspjeha – što sve obuhvaćaju tehnike kojima se služiš da pomogneš drugima?
Općenito ljudski um funkcionira tako da ima tri nazovimo ih, ‘teme’ koje su mu bitne; zdravlje, financije i emocije. Uvijek je jedna od tih ‘tema’ u ‘problemu’, jer inače ne bismo nikada rasli. Emocije su one koje nam pokreću najviše procesa u tijelu i koje nas guraju u različitim smjerovima. Neki ljudi trebaju promijeniti obrasce, neki moraju upoznati sebe, neki ljudi moraju pronaći načina kako da se napune nakon što se isprazne i zato mi je bilo bitno naučiti puno tehnika… što se danas nakon par godina terapeutskog rada pokazalo kao dobar smjer. Svi se mi mijenjamo, i svakome od nas u nekom trenutku života treba neka druga stvar, zato je All Level Healing tehnika odlična jer obuhvaća sve načine rada s ljudima i dotiče mentalne, duhovne i energetske sfere.

Koliko dugo si sada u svemu tome? U kojem trenutku i zašto si odlučila dio svojeg poslovanja preseliti u L.A.?
Prije tri godine sam se počela intenzivno baviti ovim poslom, do tada sam učila i uglavnom radila coaching jedan na jedan. Što i dalje naravno radim, ali sam tada dio svog drugog biznisa vezanog uz odjeću za putovanja (op.a. ICONIC28) preselila u Kaliforniju, gdje sam zajedno sa svojom poslovnom partnericom Katarinom Džale shvatila da postoji velika potreba za našim proizvodom koji na neki način isto radi na životnim promjenama ljudi, jer ih motivira i gura u smjeru minimalizma. Da imaju manje, ali više funkcionalnih stvari, konkretno odjeće. Naš set za putovanja je primjer smanjenja nepotrebnih stvari u životu kojima se često pretrpavamo i tako si opterećujemo život i um, a k tome smo i Social Impact kompanija koja vraća dio profita nazad društvu. Želimo tu praksu prenijeti i na Hrvatsku i ovdje također naći projekte kojima ćemo pomagati.

Kako je raditi na tržištu velikom kao što su Sjedinjene američke države?
Kada uspoređujemo Ameriku i Europu, Amerika je oduvijek bila naprednije društvo, a jedan od razloga jest, što je to jedno ogromno tržište. I tamo postoje kompanije koje se sporo mijenjaju i koje sporo rastu, ali sve današnje mlade tvrtke, tzv. Unicorni, prepoznatljive u javnosti, su Social Impact kompanije. To su kompanije koje ulažu dio profita u određenu dobrobit. To nije nekadašnji Corporate Social Responsibility (društvena odgovornost), to je puno više i iznad toga. Social Impact znači da kompanija daje dio svog profita, znanja i vremena, ulaganjem u neku od tema koje su bitne kompaniji; npr. ako se kompanija bavi proizvodnjom odjeće, onda dio profita odlazi u sadnju šuma jer je kompanija korištenjem celuloze za svoje tkanine ‘uskratila’ svijet za taj prirodni resurs. Kompanije koje se bave proizvodnjom automobila, mogu ulagati u smanjenje emisija štetnih plinova… Svijet se i mijenja ali i prebrzo razvija, da ne postoji Social Impact, sve bi.. jako brzo otišlo kvragu. Amerikanci to razumiju, a prednost tako velikog tržišta jest da su otvoreniji prema svim novim stvarima, nema ograničenja, nema blokada, oni se odgajaju kao poduzetnici, čak i oni koji to nisu.

Da, drugačije se gleda na nove ideje i na poduzetne pothvate, nego kao kod nas… ovdje slegnu ramenima, okolina je negativna, banke zatvore sva vrata, uvijek fali jedan papir na šalteru, porezi i nameti koji samo rastu. Kako je raditi u jednoj pravoj, poduzetničkoj atmosferi?
Nažalost, skoro sve zemlje u našoj regiji su tranzicijske i jako mlade. Premalo vremena je prošlo, dok je Amerika jedna snažna kapitalistička sila već dugi niz desetljeća. To je jedan jako uhodan sistem. Oni dobro znaju da je kapitalizam okrutan, ali kako može biti vrlo jasan i transparentan. Upravo je sada neka era, neko novo razdoblje u kojem je Amerika definitivno lider, u postavljanju trendova leadershipa, konzultinga, usluga… Oni su shvatili – ako nešto nije održivo, nema šanse da preživi. Također, bitna razlika je i ta što je Amerika uređeni sustav; pravosudni sustav funkcionira, porezni sustav funkcionira. Tamo se zna kada i zašto se plaća porez, koje su obaveze poduzetnika, i od toga se ne bježi. A ne bježi se zato jer poduzetnici rade u pozitivnoj i inspirativnoj atmosferi, naklonjenoj njima. Proizvodi se stvaraju za svjetska tržišta, a država gura i pomaže poduzetnicima da to čine. Također, tamo se razmišlja u velikim brojevima, što je u Hrvatskoj nemoguće.

Mi smo malo tržište, naviklo na male stvari, naučeni smo na mode preživljavanja, a bilo tko da tako razmišlja neće od života ni dobiti ništa više od preživljavanja.

Mi kada smo počele graditi biznis u Americi, naš najveći izazov je bio kako početi razmišljati veliko i u velikim brojevima. Da znamo da možemo napraviti puno, jer tržište te veličine može to apsorbirati. Da znamo da imamo podršku svih kompanija koje surađuju s nama, da znamo da to mogu odraditi i da u konačnici znamo da postoji kupac. Mi smo odgajani drugačije od Amerikanaca, gdje se recimo djeca u vrtiću uče biti poduzetnici, u najboljem smislu te riječi, i da razvijaju takav state of mind – da uvijek uče i da se uvijek razvijaju. Mi smo potpuno drugačiji u tom pogledu od njih.

Amerika je tako i godinama ispred nas po pitanju well-beinga, primjećuješ li pomake na ovom tržištu u tom pogledu, sada kada si jednom nogom ovdje, jednom tamo?
Trendovi na takva tržišta stižu prije nego na ovakvo, tranzicijsko. Dapače, tamo se najčešće i stvaraju. No, polako se trendovi spuštaju u Europu, pa i kod nas, što je odlično za Hrvatsku, koja je zrela za poboljšanje, s obzirom na ekonomsko-političku situaciju u zemlji. Social Impact i Svjesno vodstvo je trend koji definitivno ima smisla za našu zemlju jer jedan od načina da podižemo profit jest i onaj da sebe dovedemo u red, da svoj biznis gradimo kao nešto što stvara dodatnu vrijednost, a ne samo nešto što stvara novac.

Dakle, ima nade, pa čak i za ovakvo tržište?
Svako tržište može biti ‘idealno’ ako znaš što želiš napraviti i kada si u miru sam sa sobom, da znaš koji je tvoj smisao na ovom svijetu, zbog čega radiš nešto, da li te to ispunjava, da li ispunjava ono nešto što zovemo ‘višom svrhom’. Svi smo mi na zemlji iz nekog razloga; netko je direktor neke kompanije kako bi nešto stvorio, da bi napravio možda neki proizvod ili uslugu koja nekome treba – sve je to neki viši smisao, samo je pitanje do koje razine sebe dovodimo da možemo biti sretni i ispunjeni time što radimo. Novac je jedan od odgovora na to, sigurno, ali isto tako, sigurno nije jedini odgovor.

Conscious Leadership (Svjesno Vodstvo) – jesmo li spremni?
Kroz čitavo svoje poslovno iskustvo u poduzetništvu, naučila sam da upravo ljudi poput mene, lideri i menadžeri u kompanijama se izuzetno puno troše, a s druge strane htjeli, ne-htjeli, težimo i k ostvarenju u privatnom životu – ostvariti balans između profesionalnog i privatnog dijela. Svi smo mi emotivna bića, i važno je imati balans. Upravo nekako toj grupi mogu pomoći najviše, ljudima koji su u businessu, kojima treba balans da budu što bolji ljudi, privatno i profesionalno – lideri koji će biti bolji menadžeri svojim ljudima. Jer menadžer ne služi samo da stvori profit u kompaniji. Upravo tu dolazimo do velikog svjetskog trenda, conscious leadershipa, svjesnog vođenja, koji govori i prakticira se na načine da kompanije ne brinu isključivo samo o profitu, već da su i ljudi koji rade u kompaniji zadovoljni. Pritom se ne misli samo na novac, već i na sreću, zadovoljstvo… čitav well-being zaposlenog. Da i zaposlenici imaju izbalansirane živote na svim područjima, jer, ako nismo na poslu sretni i zadovoljni, vrlo često ćemo te frustracije unijeti i u privatni život, i obrnuto. To je nov način vođenja timova, firmi, brendova… profit nije centar svijeta, već stvaranje dodatne vrijednosti za sebe, svoje zaposlenike, sve u lancu…

Kakvi su svjesni lideri?
Od lidera se traži da motivira. I to je oduvijek bilo tako.
Ono što je danas drugačije nego u prošlosti, kada smo također očekivali od lidera da nas motivira, jest emocija. Empatija. Intuicija. Osjećaji. Da lider osjeća svoje ljude. A s millenialsima je došla i jedna sasvim nova generacija ljudi na tržište; njih rigidno menadžeriranje ljudi ne zanima. Oni žele da menadžer pokaže da mu je stalo do njih, da zna cijeniti radnika, da ih potiče na rast.

Kako se to postiže? Kako jedan menadžer pokazuje da mu je ‘stalo’?
To se radi kroz učenje i kroz pokazivanje empatije – da je nekome stalo do zaposlenih i da razumije njihove potrebe. Da se ulaže u njihov razvoj, da se pažljivo bira tim menadžera koji vode ljude. Da se razvija kultura svjesnosti i da se komunicira. Lider mora biti primjer, nije to novost, a taj lider je netko u koga se zaposleni žele pouzdati i ugledati. Banalni primjer – ako se radniku dogodi neka tragedija u obitelji, onda njegova poslovna obitelj mora biti tu za njega. Bez obzira što je lider ‘prvi među jednakima’, on mora stajati iza svojih ljudi i timova. To su lideri koji razvijaju kulturu svjesnosti, koji miču stres i probleme sa sebe, jer njegovi zaposlenici se ugledaju u njega… oni se pouzdaju u njega.

Tko su svjesni, veliki igrači?
Richard Branson, Body Shop, Patagonia,Whole Food Inc – ljudi i kompanije čiji lideri ulažu u razvoj svojih zaposlenika na različite načine.

A svima su zajednička, među ostalim, 3 najvažnija faktora –
emocija, empatija i intuicija.
Lideri koji donose odluke na temelju
gut feelinga, a ne samo excela.

Današnji leadership nije onaj tvrdokorni tradicionalni, strogi i nametljiv – čak i kompanije poput General Electrica koje su utjelovile taj tip vođenja, danas mijenjaju način na koji vode ljude, načine na koje pristupaju zaposlenima i klijentima.

A gdje je u svemu tome hrvatsko tržište?
Hrvatska je tradicionalno društvo, ali nije tako zatvoreno društvo, kako se možda čini na prvu. No, svatko tko želi imati uspješnu kompaniju, ne može se voditi samo razumom. Samo Excel neće donijeti rezultate. Možda će donijeti brojke, ali će i donijeti ogroman odljev ljudi.
Takav tip vođenja stvara jednu polu-bolesnu organizaciju, koja nije produktivna. Hrvatska je u tom pogledu zrela za ‘svjesno vodstvo’, pogotovo jer je ovdje trenutno okruženje dominantno negativno i zahtjeva puno više rada na sebi nego možda drugdje.
A to je zato jer se u takvoj negativnosti, osoba mora stalno podizati iznad tog osjećaja. Podizati svoju energiju, podizati svoje raspoloženje i stanje mentala da bi neurosinapse u mozgu stvarale pozitivne misli, a time i pozitivno okruženje (privatno ili profesionalno)… kako ne bi bili u modu ‘preživljavanja’, već u modu rasta. Hrvatska je sjajno mjesto za život, ovdje leži ogroman potencijal za biznis, bilo kakav. Ali svijet se mijenja, mijenjaju se i načini rada biznisa, a u Hrvatskoj su to lideri poput Mate Rimca ili tvrtka Infobip – prepoznate na svjetskom nivou, koji dokazuju da se može izdići iznad ovdašnjeg mentaliteta odnosno ustaljenog način razmišljanja i rada. Istraživanja su pokazala da je povrat investicije u razvoj „svjesnog kapitalizma ili vodstva“ ogroman i da kompanije koje posluju na taj način imaju porast profita od 1.025% dok su ostale S&P kompanije ostvarile 316%. To je tri puta više! No, osim novca i porasta profita, istraživanje je pokazalo da dioničari/vlasnici više vjeruju svom menadžmentu i zaposlenicima koji tako vode tvrtku, kupci i korisnici biraju tvrtke koje su osvještene (što opet pokazuje porast profita), timovi su motiviraniji i usklađeniji, ljudi su angažiraniji i puno je manji odljev i turnower zaposlenika. Naprosto svi vole vidjeti neku svrhu u životu i vlasnici i zaposlenici i korisnici.U konačnici, svjesno vodstvo povećava profit. Pa nije se nitko sjetio eto samo zato da bi se to moglo raditi, jer se svijet mijenja pa da se i ovo promijeni, ne… To je činjenica; ljudi ako su sretni privatno, ako su sretni profesionalno, ako vide neki viši smisao osim u pukom obavljanju posla, više i bolje rade. Donose profit.
Najveća zamka života je prestati raditi na sebi, onda kada ti je dobro. Raditi na sebi treba stalno, da li kroz učenje, smanjenje stresa, osobni rast, razvijanje sposobnosti drugih ljudi, da li je volontiranje i pomaganje – koje je u Hrvatskoj još na dosta nerazvijenom nivou, a to je recimo jako bitan faktor u osobnom razvoju… i tako dalje.

Za kraj, daj nam neke svoje inspiracije i motive i što voliš… Da li meditiraš? Čitaš li? Što?
Da, meditiram dva puta dnevno. Uvijek ujutro i nekad popodne ili navečer. Inspirira me činjenica da mogu pomoći drugoj osobi ili kompaniji. Jako me inspirira kada vidim da netko stvarno želi promjenu i implementira tehnike i znanja koje nauči u svoj privatni ili profesionalni život. To je doslovce moj razlog postojanja na ovom svijetu. Inspirira me svaka nova ideja, stvaranje i plasiranje ideje, svaka inovacija, svaki tuđi uspjeh… to me baš jako motivira. Čitam jako puno. To me u svakom području ispunjava i onaj sam tip koji čita više knjiga odjednom, a neke knjige po više puta. Tako trenutno ponovo čitam Liptonovu ‘Biologiju vjerovanja’. Jako puno čitam znanstvene teme i članke, jako me zanima neuroznanost, utjecaj genetike i epigenetike na naš duh i tijelo. Znanost danas podržava duhovnost, što je fantastično. Evo, samo kratki primjer – nedavno sam pročitala kako je reiki uveden u američke bolnice kao terapeutska praksa. Takve stvari volim čitati i istraživati. I jako me inspiriraju muzika i ples!